Chůze po cyklostezce – po které straně chodí chodci a jezdí se na kole

Magazín
chodci-a-cyklisti

V Česku se staví každoročně stovky kilometrů stezek pro cyklisty a chodce. S rostoucí popularitou cyklistiky a bruslení na inlinech jsou často nejen o víkendech stezky přeplněné a dochází ke kolizím chodců a cyklistů a k řadě úrazů. O tom, že cyklisté mají na stezkách jezdit vpravo, nikdo nepochybuje. Ale jak mají chodit chodci? Touto otázkou se zabýval server Mediafax.

To, že se chodí po chodníku vpravo, je zřejmé, po silnici musí lidé chodit naopak vlevo, aby viděli přijíždějící vozidlo a mohli včas reagovat. Ale jak je to na stezce, která je určena jak pro chodce, tak pro kola? Po jaké straně chodit na menších i velkých cyklostezkách, které nabízí například Linec, Vídeň nebo Brno?

„K potížím dochází skoro pořád,“ potvrzuje paní Marta, která po takové stezce chodí každý den do práce. „Pokud jdu vpravo jako po chodníku, nevidím a vlastně ani pořádně neslyším, že se za mnou blíží cyklisté. Stezka je úzká, a tak cyklista jede těsně vedle mě, i když se řádně vyhýbá. Jako cyklista také vím, že takový člověk může nečekaně ukročit doleva a srážka je nevyhnutelná,“ popisuje problém. „Pokud jdu naopak vlevo, s cyklistou si vidíme do očí. I tak se ale stává, že se naopak cyklisté rozčilují,“ řekla chodkyně.

„Zákon o provozu na pozemních komunikacích neurčuje, kterou stranu chodníku či stezky pro chodce je chodec povinen použít,“ uvedl současně pro Mediafax a TT Zdeněk Neusar, mluvčí ministerstva dopravy.

„Vzájemné chování chodců a cyklistů na stezce pro chodce a cyklisty označené dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“ je definováno pouze tak, že chodec nesmí ohrozit cyklistu jedoucího po stezce, rovněž tak nesmí ani cyklista ohrozit chodce jdoucího po uvedené stezce,“ dodal Neusar. Přitom za chodce je považována i osoba, která tlačí nebo táhne dětský kočárek, a rovněž ten, kdo se pohybuje na kolečkových bruslích.

S ohledem na šířku společné stezky pro chodce a cyklisty je podle Neusera těžké určit chodcům povinnost chodit striktně po její levé straně. V zásadě by měla postačit povinnost o vzájemném neohrožování se obou skupin účastníků silničního provozu.

Chodci by tak např. neměli vytvářet skupiny zabírající celou šíři stezky, cyklisté by měli při míjení chodců příslušně snížit rychlost jízdy, a to i s ohledem na děti, starší osoby, jedince se zdravotním postižením atp. Důležitá je vzájemná ohleduplnost a tolerance všech skupin.

Zajímavosti