Pozor na nekalé praktiky cestovních kanceláří

Magazín
plaz

I u cestovních kanceláří si klienti musí dávat pozor na nekalé praktiky. „Obchodní praktika je nekalá, pokud je jednání vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a může podstatně ovlivnit jeho rozhodování. Existují dva různé stupně, a to agresivní a klamavé obchodní praktiky,“ uvedla Veronika Vároši z Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR).

Je-li obchodní praktika zaměřena na spotřebitele, kteří jsou z důvodu duševní nebo fyzické slabosti nebo věku zvlášť zranitelní, nekalost se hodnotí z hlediska průměrného člena této skupiny.

„Obchodní praktika je agresivní, pokud svým obtěžováním, donucováním, včetně použití síly nebo nepatřičným ovlivňováním výrazně zhoršuje možnost svobodného rozhodnutí spotřebitele,“ vysvětluje rozdíl mezi agresivní a nekalou praktikou Vároši.

Definice takového jednání obsahuje příloha č. 2 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

“Při posuzování, zda je obchodní praktika agresivní, se přihlíží zejména k následujícím okolnostem: načasování, místo a doba trvání obchodní praktiky, způsob jednání, jeho výhružnost a urážlivost, vědomé využití nepříznivé situace spotřebitele, nepřiměřené překážky pro uplatnění práv spotřebitele a hrozba protiprávním jednáním,“ vypočítává Vároši.

A co jsou to klamavé obchodní praktiky? Ty popisuje příloha č. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele.

„Podle zákona je obchodní praktika klamavá, pokud je při ní použit nepravdivý údaj, nebo je důležitý údaj sám o sobě pravdivý, ale může uvést spotřebitele v omyl vzhledem k okolnostem a souvislostem, za nichž byl užit, dále pokud je opomenuto uvedení důležitého údaje nebo je nesrozumitelný či nejednoznačný pro spotřebitele. Také pokud vede způsob prezentace služby (výrobku), včetně srovnávací reklamy, nebo jejich uvádění na trh, k záměně s jiným službami (výrobky), nebo není dodržen závazek obsažený v kodexu chování, k jehož dodržování se podnikatel zavázal,“ vyjmenovala možné případy Vároši z MMR.

Ve spolupráci s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR

Zajímavosti

Vybrané příspěvky

definegoalswritetasksdoachecklist-ahappyyoung

Jak se liší motivační dopisy ve světě? Brazilci jsou struční, Češi slovy nešetří

Není dopis jako dopis. Jak se liší motivační dopisy Čechů od motivačních dopisů Brazilců a co mají Češi a Dánové při psaní dopisů...

Číst více
businesspeoplearehandtypingonsilvercolorlaptopcomputer

Co dělat, když před odjezdem do zahraničí potřebujete rychle něco přeložit? Spolehněte se na expresní překlad od agentury

Čeká váš dovolená v zahraničí nebo se chystáte na pracovní pobyt? Ať už je důvod vaší cesty za hranice České republiky jakýkoliv,...

Číst více
teamwork-workinginmultiethnicgroupofstudents-teacherstudyforeign

Jak připravit zaměstnance na zahraniční služební cestu? Pořádání firemních jazykových kurzů se vyplatí

Mnohé firmy spolupracují se zahraničními partnery a v rámci výměnných stáží posílají do zahraničí své zaměstnance. Ti díky tomu...

Číst více
englishonline-languagelearningviatheinternet-desktopwithgreat

Toužíte po letní práci v Británii? Sepište perfektní životopis a motivační dopis

Láká vás práce v zahraničí? Pokud toužíte zlepšit svou úroveň angličtiny, možná jste již přemýšleli nad tím, že byste na léto...

Číst více
skotsko

Skotsko – cestování, zajímavosti

Se svými majestátními hrady, skalními jezírky a smyslnými údolími bylo Skotsko vždy vyhledávanou destinací. Kouzlo této země sahá od...

Číst více
singapur

Singapur – zajímavosti, dovolená, počasí

Je neustále se rozvíjejícím zázrakem plným nových zážitků a nezapomenutelných dobrodružství. Říká se mu také Lion city neboli Lví...

Číst více
Všechny články